17 Şubat 2011 Perşembe

Jerez Testlerinin Ardından



2011 sezon öncesi testlerinin sondan bir önceki bölümü Jerez'de tamamlandı. Geride bırakılan haftada takımlar dikkat çekici belli verilere ulaştı.

Sezon öncesi testlerde elde edilen dereceler pek de büyük bir öneme haiz değil. Bu testlerdeki genel amaç araç üzerine eklenen yeni parçaların ne şekilde çalıştıklarını ölçümlemek, mekanik gelişim aşamalarını belirlemek, dayanıklılık, lastik uyumu ve genel elektronik sistemlerdeki sürüş kolaylığı ve sistemlerin sağlıklı çalışabilir durumda olduğundan emin olmak şeklinde sıralanabilir.

Bir test haftasında takımlardan bazıları az yakıt yükü ile performans denemeleri yaparken, bazıları genel dayanıklılık ve uzun sürüş periyodlarına yoğunlaşabiliyor. Bu nedenle takımların elde ettikleri derecelerden dolayı birbirleriyle mukayesesi mümkün olmuyor. Test verileri sadece takımların kendi gelişim aşamalarını ve test ettikleri bölümlerindeki düzeylerine referans teşkil eder.

Jerez'de gerçekleştirilen testlerin ardından spesifik olarak takımlar incelendiğinde önemli parametreler ortaya çıkıyor.

Ferrari takımı Valencia'ya da olduğu gibi uzun ve istikrarlı turlarla dayanıklılık konusunda umut verici bir görüntü çizdi. Hem Valencia'da hem de Jerez'de en fazla tur atan Maranello merkezli takım, bu iki test haftasından sadece ilkinde Massa ile yağ sızıntısı problemi yaşadı. Yeni parçalar ve genel mekanik üzerine yoğunlaşan takım, performans denemelerinde de tatmin edici sonuçlara imza atmayı başardı. Bu sezon kullanılacak yeni sistemler üzerinde de çalışan takım, özellikle hareketli arka kanattan fabrika verilerine paralel sonuçlar elde ederek, doğru bir gelişim programında olduklarını kanıtladı. Pirelli lastikleri üzerine yoğunlaşıldığında ise her iki pilotun da yeni lastik ve yıpranmış lastikle attıkları turlar arasındaki süre farkları olumluydu. Ferrari'de bu fark 2.5 saniyeyi aşmadı. Kers deneyimine de sahip olan Ferrari'nin, diğer tüm takımlarda olduğu gibi ilk GP'ye kadar yapacağı ciddi güncellemelerle 2011 sezonun ilk cuma antrenman seansında diğerlerine göre ne durumda olacağını söylemek ise yine mümkün değil.

Geçtiğimiz yılın şampiyonu Red Bull testlerde pek de ortalıklarda görünmedi. Domine ettikleri bir yılın ardından takımın kasten kendini gizlediği gibi düşünceler yer alıyor. Ancak Red Bull'un verimli bir test aşamasını geride bırakmasına mâni olan dayanıklılıkla ilgili belli sorunlar da yaşandı. 2010 sezonunda tek eksik tarafı olarak görünen bu konu üzerine hala yapmaları gereken çok şey olduğu kısmen açığa çıktı. Elbette gelecek hafta Katalunya testlerinde ve sonunda Bahreyn cuma antrenmanlarında, takımın bu süreye kadar yapacağı gelişimler durumu tersine rahatlıkla çevirebilir. Bekleyip göreceğiz !..

Gridin en sıradışı tasarıma sahip aracı tartışmasız McLaren. İngiliz ekibinin bu radikal tasarımı bir dezavantaj getirebilir. Bu tür yenilikçi çözümlemelerin her zaman işe yaradığını söylemek yanlış olur. Takımın o kadar çok yeni parçası vardı ki testlerde bu parçaların ne tür sonuçlar vereceğini görmeye uğraşmaktan, yeni sezonun dikkat çekici yeniliği olan hareketli arka kanadı test etmeye vakit kalmadı. Performans ve dayanıklılık testleri de yine yeni felsefe ürünü tasarımın gölgesinde kaldı. Takımın Pirelli lastikleri ile uyumu ve genel performans-dayanıklılık üzerine çalışması için Katalunya'nın dışında bir başka şansı daha olmayacak.

R31'de son derece sıradışı bir egzoz sistemi ile karşımıza çıktı Renault. Bu tasarımı testlerde gizlememiş oluşu, sistemin kolay kopya edilebilirliği de göz önüne alındığında belli eleştirilere maruz kalmasına neden olsa da dikkatleri çekmeyi ziyadesiyle başardı. Ayrıca takım, yeni aracında kullandığı parçalardan fabrikada elde ettiği verileri aynen pistten de geri alınca doğru bir program uygulandığından artık emin. F1'in yetenekli pilotları arasında sayılan Robert Kubica'nın İtalya Rallisi'nde geçirdiği kazanın ardından sakatlanarak bu sezon yarışamayacak oluşu Renault adına eksi hanesinin ilk sırasında yer alıyor. Tecrübeli Heidfeld Jerez'de Renault adına testlere katıldığı ilk günde, günün en hızlısıydı ve kendini bir anda 2011 sezonu için R31'in kokpitinde buldu.

Mercedes ... Verimsiz iki test haftası ... İstikrarsız sürüşler ... Takım önce Valencia'da Rosberg'le ilk günde, ardından Schumi ile ikinci günde sorunlar yaşadı ve planlanan test programını gerçekleştiremedi. Jerez'de aynı durum Rosberg ile yine meydana geldi. W02 gelişim programında ciddi bir yara aldı. Gümüş oklar için olumlu gelişmelerden ilki ancak, Schumi'nin uzun sürüşler gerçekleştirebildiği ve günün sonunda performans olarak da iyi göründüğü son iki günde ortaya çıktı. Fakat Mercedes'in gelişim göstermesi gereken alanların çokluğu Alman pilot tarafından da testlerin ardından dile getirildi. Pirelli lastiklerindeki en fazla aşınma oranı Mercedes'e ait ve yeni set lastik-yıpranmış lastik ile atılan turlar arasındaki süre farkı Alman ekibinde 4 saniyeye ulaşıyor.

Cuma günü sezon öncesi testlerin son haftası İspanya'nın Katalunya pistinde başlıyor. Burada yapılacak testler daha dikkat çekici olacak, çünkü takımlar ilk GP'ye yönelik ilk adımı atıyor olacaklar. Yine de dereceler birbirleri ile kıyaslanmalarını mümkün kılmayacak. Bunun için 11 Mart'ı beklememiz gerek. Heyecanlı bir sezon olacağı ise şimdiden açık bir şekilde ortada !..  

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.